TEST: Scrambler XP 1000

od
0 komentář

2014-Polaris-Scrambler-1000-Action-03Can-Am seděl neohroženě na trůnu mezi velkými čtyřkolkami řadu let až do letošní zimy. Pokud nenabízel nejvyšší úroveň dostupného výkonu, pak jednoduše nabídl největší objem motoru na trhu – 976 ccm pro Outlander a Renegade. Loni když představil Polaris působivý Scrambler XP 850 Sport 4×4 , zdálo se, že výrobce z Minnesoty chce jít do bitvy s menší ráží, přesto s velmi rafinovanou a účinnou zbraní. O rok později se válka znovu rozeběhla. Polaris je zpět s větší verzí -Scrambler XP 1000. Je opravdu lepší? Pojďme to zjistit.

Letošní Polaris Scrambler XP 1000 je v podstatě silnější verze Scramblera XP 850 LE. Stejně jako 850 LE je standardně dodáván s elektronickým posilovačem řízení, osmipaprskovými hliníkovými koly, s nárazníkem, bástry, LED světly, digitální přístrojovkou nebo tlumiči Fox Podium X 2.0. Všechny modely sdílejí stejný rám a kapotáž, i když litr je jediný Scrambler dostupný v barevném schématu White Lightning – černé a červené barevné schéma.
Z 850 na 1000 kubíků se Polaris dostal větším vrtáním i prodloužením zdvihu motoru (přesně to je 952 ccm). I když vám to nemusí znít jako litr, tak ani Rotax Can-Amu není celý litr, ale 976 ccm. Polaris hlásí více koní, na motoru se ale kromě objemu moc nezměnilo – takže komprese a vačkové profily zůstávají stejné. Polaris ale navrhnul nové nerezové potrubí výfuku s vyšším průtokem. To spolu s větším objemem válců na za výsledek zvýšení výkonu ze 77 koní u 850 na 89 poníků u litru. Finančně to představuje více než 100 dolarů za každý z 12 koňských sil (Scrambler XP 1000 prodává za 13,299 dolarů na 11,999 dolarů ve srovnání se Scramblerem XP 850 LE) .
2014-Scrambler-XP1000-white-location-2650
Testování
Nedávno jsme dostali do rukou na 2014 Polaris Scrambler XP 1000 na krátkou zkušební jízdu. A je jasné, že nový motor má co nabídnout.
Otočte klíčkem a Scrambler vystřelí k životu bez váhání, díky elektronickému vstřikování paliva. S o 270 stupňů přesazeným klikovým hřídelem a dvěma vyvažovacími hřídeli jsou hladiny vibrací tohoto velmi silného motoru pozoruhodně nízko, i když svým rachotem dává motor najevo svou sílu.
Polaris odvedl dobrou práci a udělal tohle monstrum zvládnutelné, jak jen to bylo možné. Samozřejmě, že je šíleně rychlý, ale pokud víte, co děláte, je snadné s ním jet ve stísněných úsecích s plynem sotva pootevřeným. Ale je tu dost výkonu v nízkých otáčkách na to, aby vás přenesl pře prakticky jakýkoliv kopec, který potkáte. Na rovinkách, kde to chcete ukázat kámošům, je jemné ovládání plynu povinností. Při plném tahu se můžete snadno katapultovat ze zadní části stroje, bez ohledu na to, jak daleko se nakloníte dopředu, pokud nejednáte s plynem opatrně. Výkon a rychlost ve středním pásmu a horní pásmo jsou dech beroucí. Motor je extrémně rychlý a rozhodně ne pro nezkušené nebo lidi se slabým srdcem. Nikdy mu nedojdou síly odspodu nahoru…
2014-Scrambler-XP1000-white-location-1255Bahenní brodiči a vyjížděči kopců budou milovat tenhle motor, jako bude každý, kdo chce snadno pojezdit kámoše v rozjezdech. Pro reálné ježdění může být Scrambler XP 1000 trochu moc. Jsme si jisti, že jsme mohli jet stejně rychle (a možná i trochu rychleji na většině tratí) s o něco méně výkonným Scramblerem XP 850. Nicméně pokud musíte mít to největší, jste na správné adrese.
S tímhle množstvím točivého momentu to nikdy vypadalo, že potřebuje redukci v převodovce. Možná bychom ji mohli používat při dlouhých jízdách po skalách, abychom šetřili řemen, nebo když by bylo potřeba odtáhnout náklaďák…
S pohonem 4×2 zadek stroje bez problémů driftuje v každé zatáčce. Když se stroj nakloní v zatáčce, motor kolku vystřelí dřív, než vůbec vnější guma stačí přenést váhu stroje. Na štěrkem pokryté stezce si zase užíváte drifty s pohonem 4×4, i když máte pod sebou mašinu o váze nezanedbatelných téměř 350 kilo. Pohon jen dvou kol je zábava, během testu jsme ale většinu času jezdili na 4×4 pro lepší trakci i větší předvídatelnost.
Řízení je velmi lehké, což vám umožní rychle změnit směr nebo vyrovnávat kontra proti smyku zadních kol. Nikdy jsme neměli problém přemluvit Scramblera k zatáčení – ačkoliv s o něco méně než dokonalou přesností řízení je předek lehce nervózní při extrémních rychlostech. S tak lehkým řízením a takovou silou vás rychlé řízení může rychle dostat do problémů. Shledali jsme řízení sice citlivé ale přesto snadno ovladatelné.2014-Polaris-Scrambler-1000-Action-02
Potěšeni jsme fenomenálním odpružením Scramblera – téměř vám dá pocit, že můžete zvládnout všechnu tu sílu. Nemůžete, ale podvozek vám umožní zpracovat aspoň většinu výkonu. Je jemný na úzkých stezkách, pohltí i velké hrany a díry a odolává pokusům o dorazy. Nastavení z „krabice“ je dostatečné – neměli jsme čas na vyladění tlumičů, ale nikdy jsme necítili potřebu něco měnit. Fox Podium X jsou skutečně vysoce výkonné tlumiče na úrovni, kterou nedostanete na běžné čtyřkolce. S tlakovou nádržkou ve všech čtyřech rozích se tlumiče nikdy nepřehřály nebo neuvadly během našeho testování.
Stejně jako u ostatních prémiových modelů Polarisu, je Scrambler vybaven motorovým brzdným systémem, který odvádí dobrou práci, pomáhá udržovat kontrolu nad strojem při dlouhých sjezdech a poskytuje přirozený pocit ze zpomalování motorem, jako byste měli manuální převodovku.
Když sedíte na Scrambleru není pochyb o tom, že to je velká bestie, i když ergonomie je velmi pohodlná, zvláště pak pro větší jezdce. Sedlo je vzadu o něco zvýšené a pomáhá zabránit klouzání dozadu při extrémní akceleraci.
Přední a zadní mininosiče vám umožní vzít s sebou malé náklady na dlouhé výlety. Scrambler nabídne skromných 11 kilo vpředu a 22 na zadním nosiči. Standardní plotna umožňuje instalaci 1500librového navijáku pro případy, kdy potřebujete vytáhnout své kamarády s UTV z bahna.
2014-Polaris-Scrambler-1000-Action-07
Závěr
Bez ohledu na to, kdo jste, je pravděpodobné, že nemáte tolik talentu, aby plně využili síly tohoto motoru při reálném ježdění. Tento stroj není o praktičnosti, je postaven pro jezdce s rozpočtem a touhou vlastnit to největší a nejlepší.
Naštěstí je to víc než jen bezduché hovado. Ovládání a podvozek Scramblera XP 1000 odpovídají síle motoru. Jestli jste nováčci, hledejte určitě jinde, jestli jste zkušení jezdci a hledáte nejrychlejší čtyřkolku na trhu, je tu Scrambler pro vás!
 
Technické údaje:
Motor:   vodou chlazený dvouválec
Zdvihový objem:              952 ccm
Max. výkon:        89 k (65 kW)
Převodovka:       CVT
Pohon:  2WD/4WD
Brzdy vpředu/vzadu:      hydraulické kotoučové
Pneumatiky vpředu/vzadu:         26×8-14 / 26×10-14
Rozměry dxšxv: 2090 x 1230 x 1230 mm
Rozvor:  1346 mm
Světlá výška:       290 mm
Zdvih kol vpředu/vzadu:               229/260 mm
Suchá hmotnost:              338 kg
Nádrž:    20 l
2014-Polaris-Scrambler-1000-Left-Rear
Text: Joe Tolle, www.atv.com
Fotky: Joe Tolle a Polaris
 

0 komentář
0

Related Posts

Leave a Comment

eighteen − 14 =