Rumunský test Gladiátorů včetně novinky X450

od
0 komentář

DSCN1682
 
V září, když je ještě v Karpatech o trochu tepleji a slunce zapadá později, vyrážíme do vesnice Borlova se stroji Gladiator X450, Gladiator X550, dvěma Gladiatory X8, Gladiator RX510 a SMC Jumbo 720R, abychom jako první prověřili téměř kompletní řadu Gladiátorů včetně novinky Gladiator X450 v těch nejextrémnějších podmínkách, jaké nabízí právě Rumunsko. Naše parta spolu jezdí do Rumunska i na Ukrajinu na terénní expedice alespoň jednou do roka již přes 10 let.

 
V brzkých večerních hodinách se scházíme v Auto Jari Žamberk, kde nakládáme čtyřkolky na vleky a vyrážíme dvěma auty směr Brno a Budapešť. Když se blížíme k Budapešti, tak se trochu lekáme dálnice ucpané v protisměru desítkami policejních majáků kontrolujících totožnost pasažérů vozidel směřujících na západ. Po pár minutách předjíždíme kolonu policejních vozidel odstavující prázdný autobus. My se vyhýbáme jakékoliv kontrole i na maďarsko-rumunských hranicích a do svého penzionu přijíždíme o půl jedenácté dopoledne.
DSCN1698 DSCN1663 DSCN1560
Po rychlém vybalení a menším občerstvení sedáme natěšení za řídítka a i přes menší únavu po noční cestě vyrážíme na první vyjížďku, abychom se seznámili s X450 a s X550 a s místním terénem. Po šotolinových cestách vyjíždíme na hřebeny hor, kde dáváme pozdní oběd a užíváme si nádherných výhledů. Při zpáteční cestě se oblékáme do nepromoků a kujeme plány na zítřejší extrém.
První ostrý den expedice začíná jako ve snu každého čtyřkolkáře. Po noční bouřce vstáváme za utichajícího deště a po vydatné snídani vjíždíme na promáčené cesty, které nám umožňují držet si rozumné rozestupy a projet i pár zatáček driftem, aniž bychom prášili a zbytečně trápili vzduchové filtry a dýchací dutiny. My sem ovšem nepřijeli kvůli endurovým pasážím, kterých si můžeme bohatě užít u nás, a proto vjíždíme do lesa lemovaného těžebními cestami, kde nás prověřují promáčená véčka a prudké technické pasáže. Při zpáteční cestě dostává Marcel na X8 první horskou žlutou kartu, když nedobrovolně vystupuje ze čtyřkolky a ukazuje nám podrážky bot. Celé partě připomíná, že i navzdory vzrůstající sebedůvěře po každém zvládnutém úseku se musíme mít na pozoru.
OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA
DSCN1545
Další den vyrážíme po snídani, kterou nám každý den připravuje sympatická rumunská babička, do zdejších kopců. Šotolinová cesta brzy končí skládkou dřeva a dál pokračujeme kamenitým korytem téměř vyschlého potoka. S přibývající nadmořskou výškou se koryto potoka mění v úžlabí, které nám nachystalo překážky v podobě kamenných lavic a zbytků klád. Přesně zde prověříme sami sebe i naše stroje. Mezi vrcholky stromů už prosvítá hřeben, který nás po chvíli odměňuje krásnými výhledy na okolní rozlehlé rumunské hory. Obědváme a pokračujeme po hřebeni. Brzy se dostáváme na kozí stezky, proložené úzkými technickými úseky a pomalu se snažíme uzavřít okruh k návratu domů. I dnes jsme se nevyhnuli drobnému karambolu, když i známý matador Ondra na stroji X450 zkušeně odkládá čtyřkolku bokem na strom a po dvou parakotoulech hlásí, že tudy cesta nevede…
DSCN1511 DSCN1534 DSCN1447
Čtvrtý den expedice se nám podařil okruh opravdového offroadu. Po kilometru náročného sjezdu po něčem, co dřív bývalo svážnicí, jsme se dostali do bodu, kdy jsme se museli rozhodnout, jestli budeme pokračovat dál do údolí, nebo se vrátíme stejnou cestou zpět na hřeben. Vrátit se zpět bylo spíše přání než reálná možnost… Dostali jsme se do situace, kdy hrozila noc strávená v lese, proto Jarda s Denisem vyšli na průzkum trasy před námi. Po debatě jsme se rozhodli pokračovat dolů. To, co následovalo, se dá popsat snad jen výrazy jako balvany, padlé buky, kaskády, slaňování, stojky na řídítkách, voda v botách, navijáky, kladky, kurty. Za vše hovoří, že 1,5 kilometru závěrečného sestupu jsme zdolávali asi 6 hodin. Dostali jsme se na samotnou hranici možností techniky i lidí. Nastupující únava zapříčinila převrácení Marcelovy čtyřkolky v místě, kde jsme to nečekali. Naštěstí se tato nehoda obešla bez poškození stroje i újmy na zdraví. Když jsme se dostali na pevnou cestu, začalo se stmívat a do penzionu jsme se vrátili za tmy.
DSCN1394DSCN1298
DSCN1301Poslední den nás čekala šotolina, prach, rychlé zatáčky, horizonty i těsné průjezdy mezi stromy. Přestože se na nás předchozí námaha projevila, na strojích znát nebyla a rychlosti jsme si užili do sytosti. Odměnou nám byla panoramata nekonečných rumunských hor a oběd na prosluněné louce.
Závěrem je třeba zdůraznit, že všechny stroje jsme testovali v podmínkách, pro které nejsou přímo určeny. Snažili jsme se tak najít jejich slabiny, otestovat jejich limity a spolehlivost. Jedinými problémy k řešení byla výměna regulátoru dobíjení u stroje 510RX a nasátí motorového oleje do vzduchového filtru a následně do spalovacího prostoru motoru při nejextrémnějších náklonech u Jumba 720. Díky spolehlivosti techniky jsme si testování strojů naplno užili a vychutnali si jízdu nádhernou přírodou nekonečných rumunských hor.
 
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Gladiator X450 je konstrukčně zcela nový stroj výrobce CFMOTO, který byl právě uveden na český trh a jeho cena začíná již na 114 990,- Kč. Firma tak rozšiřuje svojí modelovou řadu o nejmenší profesionální pracovní čtyřkolku. Otestovali jsme jí v nejextremnějších prudkých výjezdech, sjezdech, neprůchodném terénu i rychlých šotolinových pasážích. I přes malý obsah nás příjemně překvapila svojí obratností, průchodností a rychlostí. Vzhledem k  prodejní ceně a vynikajícím vlastnostem v této kategorii čtyřkolek se dá očekávat, že půjde o prodejní trhák.
DSCN1332Gladiator X550 je na trhu zhruba od začátku letošního roku. Kombinuje v sobě jízdní vlastnosti velkých strojů, dobrou ovladatelnost a úsporný motor s dostatečným výkonem. Při testování na nás působila skvělým dojmem. Díky dobře rozložené váze a nízko položenému těžišti je její podvozek vynikající a je schopna odpustit jezdci drobné chyby. Tím se stává uživatelsky velice příjemnou čtyřkolkou, která přináší potěšení z jízdy i při jízdě ve 2. Vzhledem k nové konstrukci motoru a variátoru předčí výkon staršího modelu X6 s obsahem 600ccm.
DSCN1329 Gladiator X8 je vlajkovou lodí firmy CFMOTO určená pro nejnáročnější zákazníky. Podvozek nás opět nadchnul svojí stabilitou, komfortem při průjezdu extrémním terénem a tuhostí. Vidlicový dvouválec o obsahu 800ccm zásobuje stroj přebytkem výkonu ve všech situacích.
DSCN1537Jumbo 720 a Gladiator 510  jsou svojí koncepcí starší modely a prověřené stroje, které nás nezklamaly a o kterých již bylo napsáno dost. Můžeme u nich vyzdvihnout dlouhodobou spolehlivost a vytrvalost.
 
 
Text: Denis Lom
Foto: www.jari.cz
 

0 komentář
0

Related Posts

Leave a Comment

one + seventeen =