SMC Jumbo 720R EFI – Sakra Moc Cool čtyřkolka aneb 4 roky s Jumbem…

od
0 komentář

IMG_6417Už je to nějaký ten pátek, co jsem si poprvé sedl na první „velkou“ čtyřkolku od taiwanské firmy SMC (Standard Motor Corporation), mj. firmy, která jako první dala „do placu“ homologaci čtyřkolek pro silniční provoz. Jumbo 720R 4×4 vstoupilo na světové trhy v roce 2010, masově pak 2011. Jako jeden z prvních jsem měl možnost důkladně otestovat tehdejší novinku, v Evropě jsme měli dokonce úplně první , zcela předprodukční kus,už koncem roku 2009 a již tehdy jsem si říkal, že s touhle kolkou si asi budu nadstandardně rozumět. Následující, již produkční testovací model, ještě značně vylepšil mé dojmy. Než se pustím do 4letého „curriculum vitae“ Jumba jako takového, pár postřehů k zatím poslední verzi – Jumbo 720R EFI mod. 2015.

 
 
 
OLYMPUS DIGITAL CAMERARok 2014 přináší u nejsilnějšího stroje z dílen SMC jednu z posledních (r)evolucí, možná až zbytečně dlouho očekávané elektronické vstřikování z dílen americké firmy DELPHI. 30102009(010)Pro Evropana věc dnes už téměř nezbytná (a kvůli normám často i povinná) se jinde ve světě zdaleka ne tolik řeší a ve velké části ATV světa stále vrčí po cestách i necestách staré dobré karburátory, které vyžadují v případě poruchy často jen šikovné ručičky a jede se dál. Na druhou stranu, EFI je prostě dnes u velkých 4kolek (nad 500 ccm) bráno jako norma a i jako „něco navíc“. Nutno podotknout, že konkrétně Jumbo přímým vstřikováním rozhodně získalo body navíc.    IMG_8289Karburátorová verze se čas od času „prala“ se střílením do výfuku, horšími starty či nestálou spotřebou. To vše se v průběhu let dařilo v zásadě úspěšně eliminovat, nicméně rozdíl oproti modernímu EFI zde patrný prostě je. Jedna z posledních sedmistovek na trhu, která ještě neměla EFI, se tedy letos touto inovací definitivně řádí k již známým konkurentům z řad hlavně japonských strojů. S novým EFI přichází i přepracovaná spojka s živějším nástupem (ne, jako Bruťáček nebo KQ po zadních hned tak nejede, ale to ani není účelem, stále je to bráno jako pracovní nástroj), dále pak větší ventilátor, nový regulátor, keramický DSC_4674válec a další drobnosi, které zajisté přispějí k maximálnímu komfortu. Model Jumbo 720R EFI 2015 je v ČR a SR vybaven v základu 12“ Duro Powergrip na velmi elegantních černých plechových ráfcích, kdy ve srovnání s příplatkovými 14“ ALU koly ještě více oceníte fantastickou ovladatelnost této uživatelsky nesmírně přívětívé 4kolky. V akční nabídce navíc dostáváte rovnou v základu za 1 Kč silný 3000 lbs naviják. Suma sumárum, novinka Jumbo 720R EFI aktuálně vychází díky výše uvedenému a speciální zaváděcí cenové akci dokonce levněji, než bylo klasické karburátorové Jumbo. To už stojí za zamyšlení…
Za zamyšlení ale stojí právě i Jumbo jako takové. Jak jsem již uvedl na začátku, Jumbo jsem si oblíbil po prvních 5 minutách jízdy a nic na tom nezměnil fakt, že za tu dobu jsem sjezdil desítky jiných, silnějších i slabších kolek. Proč je Jumbo z mého pohledu tak „výjimečné“?
IMG_8217 IMG_5055 IMG_1896
Ovladatelnost nade vše
Stokrát a po stoprvé opakovaná záležitost. Ale proč ne, když to fakt tak dobře funguje. V dnešní „posilovací“ době narazit na stroj bez EPS je podobný div, jako narazit na sedmikilo bez EFI J. Tudy se ale SMC nevydalo a upřímně si asi nejen já myslím, že se ani vydávat nemusí. Ovladatelnost jednoruč jako když Jarda Jágr s hokejkou v jedné ruce vodí mladíky kolem brány. To prostě tomuhle stroji nelze upřít. S EPS by šly asi dělat ještě větší divy, ale ono to tu fakt nechybí. To poznáte hlavně u přepnutí na 4×4. V podstatě rozdíl nepoznáte! Tohle se opravdu nadmíru povedlo a jakožto staromilec žehnám, že EPS tento stroj nemá. Co si budeme povídat, EPS bývá jdnou z nejčastěji poničených (a značně drahých) částí čtyřkolek napříč celým spektrem, takže tato potenciální obava zde není na místě.
 
Velikost ideál
Možná trochu nejasný pojem, ale Jumbo je svou velikostí takovou „holkou pro všechno“. Jako největší deviza co se velikosti týče se jeví fakt, že ač Jumbo působí menším dojmem IMG_0634(podobně jako např. Suzuki Kingquad nebo Yamaha Grizzly), svým sedadlem, velkými nášlapy s výstupky pro spolujezdce a usazením zadního rámu zcela, a slovo zcela opravdu zdůrazňuji, postačí dvěma jezdcům středních až větších rozměrů! Z praxe vím, že řidič 190 cm a 85 kg, spolujezdec 175 cm a 88 kg, v zimních zateplených kompletech a ještě s látkovým kufrem na nosiči. Tohle fakt pohodlně na klasické, třeba už zmíněné japonské kolky, komfortně fakt nedáte. K tomu samozřejmá homologace pro dvě osoby, takže pokud netrváte na opravdu „long vehiclu“ je Jumbo 720R EFI jednou z mála možností, jak si u jednoválcových sedmistovek vybrat pohodlnou klasickou kolku pro dva. Jumbo díky této idenální velikosti zároveň neztratí nic ze své elegance.  IMG_9104
Pokud jste ale fakt velká „dvojka“, nebo potřebujete opravdu dlouhána, pak je v záloze ještě Jumbo Long… 😉
 
Parťák výletník
Divný nadpis, že? Ovšem zase vycházím z letitých zkušeností a tisíců km odjetých na tomto stroji. IMG_1562Karbecové Jumbo mělo snad vůbec největší nádrž ze všech ATV na trhu a EFÍčková verze na tom není o nic moc hůře. 24 litrů se vinou nové jednotky smrsklo na necelých 23,5 litru, i tak ovšem zůstává premiantem co se objemu týče. Díky řízenému vstřikování navíc klesne a ustálí se spotřeba, tudíž opravdu lze Jumbo považovat za parťáka na dlouhý výlet bez nutnosti s panikou v očích uprostřed lesů hledat na GPS pumpu…
O tom, jaký parťák do nepohody tento stroj je, se naplno přesvědčili kluci z ATV-Epxedic, kteří Jumbo 720R v roce 2012 trápili tisíci km v Rumunsku, Slovinsku, Chorvatsku a dalších zemích. Jejich poznatky si určitě stojí za to přečíst na webu věnovaném 4kolkovým expedicím (viz hodnocení Jumbo 720R – http://www.free-style.cz/?cat=18).
 
Pracák, farmář, záchranář…
DSC_1679Primární zaměření už podle vzhledu (masivní trubkové nosiče, nárazník, mohutně dimenzovaná ramena, rám, diferenciál…) ukazuje, že se jedná o stroj řazený do kategorie pracovní 4×4. Nemá cenu rozepisovat, co vše se s takovým strojem, který má přes 50 koní, lze dělat. Takřka na co si vzpomete. SONY DSCI díky se ovladatelnosti se hodí i do lesa, ke koním, na farmu, pro úklidové firmy…Pár fotek možná udělá víc, než hromada vysvětlování 🙂
 
Závodník, šampion a velký držák…
DSC_0216Jako poslední jsem si nechal toto velké specifikum. Jumbo 720R, ač se zjevilo jako běžný pracovní stroj, v rukách mistra dokázalo, že může kralovat i v závodních kolbištích. Možná ani samotný skvělý jezdec Martin Malát, jenž měl za sebou absolutní vítězství v nejtežší kategorii Offroad Maraton 2009 na Gladiatoru 510 RX, netušil, jak dobře si s Jumbem „sedne“ a v konkurenci samých amerických dvouválcových Can-Amů nakonec po celé sezoně 2012 ukáže všem v cíli záda. Martinův fenomenální úspěch se strojem Jumbo 720R na nejtěžšcíh Offroad závodech v ČR, kdy vybojoval titul Absolutní Mistr Offroad Maraton 2012, ukázal, že i stroje postavené na zcela seriovém kusu (sportovní tlumiče HP, rychlopal, trhačka, snižení hlavy a úpravy chlazení byly jedinými zásadními nutnými změnami) mohou konkurovat speciálům za statisíce a dokonce je porážet. Martin v následujícím roce opět uzmul místo na bedně, kdy dojel v celém seriálu třetí. Na původním, nerepasovaném Jumbu, vítězi 2012…I to o něčem svědčí. Velká výdrž, kvalitní materiály, dostatečný výkon. To vše Jumbo v těchto závodech, kde opravdu prověříte kvality jezdce i stroje, ukázalo. Abych nezapoměl na ostatní, Dušan Padevět a Venca Hucl na svých letitých Jumbech také pravidelně na bednách ve svých kategoriích také stáli a určitě ještě v budoucnu stát budou.
DSC_0266 malat5 S příchodem sportovní verze 720tky, Gladiatora 720 Sport, se opět zjevil úspěšný duch SMC a i když Martin Malát letos Offko nejezdí, úspěšně ho na stroji, který vznikl právě z původního Jumba 720R, nahrazuje Miloš Syrůček alias Piňon. Ten jezdí dva seriály, v AČR je průběžně první, v Offroad Maratonu průběžně třetí. Úspěchy se dostavují i v seriálu ATV Trial Cup, kde začíná řádit Miloš Dvořák…Ale to už je zase trochu jiný příběh…:)
Já osobně jezdím na 720tce stále – střídám Jumbo 720 za Glada 720 a oboje si užívám. Už 4 roky. A budu si užívat dál, jen teď ve verzích EFI, protože podle mě je 720tka opravdu SMC – Sakra Moc Cool…:)
P.S. Za ta léta vykristalizovala celkem zajímavá sbírka fotek…. 🙂
IMG_4814IMG_6455
Autor: E.D.A.
Foto: E.D.A., Dan Pejzl, Matěj Oliva, Filip Tichý, Ollie Roučková, Ivan „Scoob“ Bezděk

0 komentář
0

Related Posts

Leave a Comment

seven + 5 =