Test Gladiator X550: dospělá mašina ve střední ráži

od
0 komentář

IMG_8191Na našem trhu to byla bezesporu nejočekávanější čtyřkolková novinka. Gladiator nové generace přichází aktuálně do prodeje a je na co se těšit.
 

 
Technicky už byla tahle kolka popsaná do detailu, ale moc se ještě nejezdilo. Tady jsou první dojmy zpoza řídítek.
Gladiator X550 vlastně není ani tak náhrada za starou pět set desítku, ale spíš z trhu vytlačí dražší modely X6. IMG_8203Srovnání s Gladem 510 totiž není tak úplně fér, protože i ten do teď plnil spíš funkci nejlevnějšího stroje v nabídce importu a to X550 rozhodně nebude. Spíš na sebe bere zodpovědnost za vybavenější jednoválcový program CF Mota. A ta výbava tu může být docela solidní – elegantní 12´´ alu kola , naviják, koule, posilovač (za příplatek), plastové plotny místo trubkových nosičů, velký barevný displej v kapličce, 4×4 s uzávěrkou, nebo opěrka pro spolujezdce. Jako byste vzali velkou X8 a udělali k ní dvojče s jedním válcem…
IMG_8243Vás ale asi nejvíc zajímá jízda. Rozdíl od starých Gladiatorů je to obrovský, je to prostě úplně nová generace. Jiný je posaz – sedí se o kousek níž, řídítka jsou zase o dost vyšší než dřív – takže hodně uvolněně. Jiný je motor – je silnější, rád jde do otáček a nemá rozběhovou spojku. Jiný je i podvozek – prostě pohodlný, dospělý, cestovní…
Teď trochu podrobně. Posez je jasný, ovladače jsou stejné jako vždy, takže nic není potřeba někde hledat nebo lovit, co funguje roky, není potřeba měnit, to dá rozum. Šaltrpáka je taky pořád vlevo a navíc má teď odkrytou kulisu s přesnými pozicemi. Zas se řadí při sešlápnuté nožní brzdě, aby nedošlo k poškození převodovky, kvalty sedí přesně, jak mají. Pod sedačkou tu není žádné místo, ale hodně velký boxík ukrývá výklopné víko mezi zadními světly (nacpete tam svačinu i pláštěnku apod.). IMG_8238Na nášlapech je pohodlné místo pro dvoje nohy ve velkých botách a na sedačce zase pro dva zadky posádky. Dvojice rozhodně strádat nebude, pasažér se může pohodlně usadit a opřít o opěrku, pro ruce jsou tam i madla vytažená z rámu.
Motor je kapitola sama pro sebe. Silná pětistovka dává výkon srovnatelný s šestistovkou Gladiator X6, ale jde mnohem radši do otáček a díky jiné koncepci variátoru se rozjíždí bez typického vrznutí a výrazně pohotověji. Tohle se prostě povedlo. V převodech došlo na pár úprav, jinak je to prakticky zase ten starý dobrý Glad – hodně oceli a dimenzování tak, že v CF Motu prakticky všechno z převodů mohli bez úprav použít i pro větší osmistovku X8! Takže tohle vám opravdu vydrží.
IMG_8264Asi největší překvapení je podvozek. Byla to většinou slabina čínských čtyřkolek, ale Gladiator X550 z podvozku udělal svojí silnou stránku. Když si přesednete třeba ze Sportsmana, nepoznáte rozdíl. Žádné pokusy s nádobkami, ale jednoduché černé tlumiče, a funguje to! Rozbitá cesta, krosová trať ani louka Gladiatora X550 nerozhází. Žádný jednoválec od CF Mota ještě neměl tak dobrý podvozek a X550 v základu pracuje ještě líp než ten na před třemi lety uvedené osmistovce. V kombinaci s posilovačem tu máme prakticky ideální mašinu pro cestování, nářadí pro expedice nebo jenom výlet ve dvou do přírody.
Gladiator X550 je prostě dospělá čtyřkolka. Za zajímavou cenu bez problémů konkuruje dlouhým Sportsmanům, Outlanderům nebo Arctic Catům. Jestliže je teď Gladiator X8 nejprodávanější čtyřkolkou v ČR, je možné, že nový X550 to svému bratříčkovi napřesrok vyfoukne…
IMG_8237
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Technické údaje:
Motor: vodou chlazený jednoválec 495 ccm
Výkon:39 k (29 kW)/6300 ot./min.
Točivý moment:46 Nm/5500 ot./min.
Rozměry dxšxv: 2350 x 1180 x 1400 mm
Rozvor: 1480 mm
Výška sedla:880 mm
Světlá výška:270 mm
Suchá hmotnost:360 kg
Nádrž:18,5 l
Cena: od 159 990 Kč
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

0 komentář
0

Related Posts

Leave a Comment

seven + eighteen =