DPUž jste o něm slyšeli. Možná jste už o něm slyšeli hodně… Teď si sedněte pohodlně do křesla ke Quadu a dozvíte se konečně jak je to opravdu. Journeyman Gladiator X8, nebo jestli chcete CF MOTO Terralander 800, si totiž přímo říká o několik vysvětlivek hned na úvod své kariéry.

Podívat se do fabriky, kde vznikají jedny z nejpopulárnějších čtyřkolek našeho trhu, znamená obletět půl světa. Vlastně se spíš dostat do úplně jiného světa. O tom, jak to chodí ve fabrice CF Moto, si ale přečtete jinde. Teď má sólo jejich osmikilo.

no images were found


Ještě žádný čínský výrobce neposlal do světa tak výkonnou čtyřkolku. Ano osmikilo má třeba i Hisun, jenže v případě Gladiatora se bavíme o úplně jiném zpracování a navíc i výkonově je jinde. CF Moto si tak připsalo primát nejen mezi výrobci z Číny, což zas tak extra zajímavé není, ale zároveň nic výkonnějšího nemají ani Tchajwanci, kde je zatím největší kolkou osmikilo Dinli. Ovšem ani Japonci se do většího motoru zatím nepustili a třeba letošní BruteForce zůstal na svém, takže CF Moto přímo vyzývá Ameriku…
Když se objevily první fotky Gladiatora X8, objevily se vzápětí i narážky na to, že jde v podstatě o převlečeného Outlandera a těm nahrával i vnější vzhled dvouválce, který se po různých výstavách už po světě toulá sakra dlouho. Jenže ne všechno je tak, jak se na první pohled může zdát a to, co se vám zdálo na slunce jasnější, při podrobnějším pohledu začíná lehce blednout… Zodpovědně vás můžu ujistit, že tohle není kopie Can-Amu ani náhodou – soudruzi si šli svou cestou a vytvořili, alespoň z prvních letmých dojmů, mašinu, která slibuje docela solidní zážitky.

no images were found


Samotný design osmičky je kapitola sama pro sebe a znáte mě, že o takových věcech je škoda popisovat papír, protože prostě máte oči. Jenom upozorním, že ksicht vychází z útévéčka Z6 a kdo ví, jestli tak CF Moto nenaznačuje celkový budoucí vývoj jejich designu. Ostatní už vychází z potřeb stroje, konstrukce a funkčnosti, takže aspiranta na zlatou medaili nejkrásnějších tvarů tu asi nehledejte… Nové tvary největšího z Gladiátorů schovávají ale kopec technických inovací. Prostě pod plastem je všechno jinak – od začátku do konce.

no images were found


Véčko jako řemen
Asi nejvíc zvědaví jste na motor. My byli taky a tak vedení CF Mota připravilo pro zástupce svých importérství, kteří se do Hangzhou sletěli z celého světa, detailní technické školení o novém véčku, kdy ho před námi rozebrali do posledního šroubku a ukázali i detaily konstrukce, o kterých bychom my (no teda spíš vy odkojení internetovými fóry…) mohli jinak jenom dlouze spekulovat.
Véčkový dvouvál nepřekvapí svou konstrukcí – na takovém motoru moc nového asi nevymyslíte. Konstrukce je daná, pokud chcete mít véčko a tak není divu, že se CF Moto podobá jiným. To byste asi museli udělat boxera, aby to bylo úplně jinak. Co může zavánět inspirací – to jsou hlavy válců. Ty skrývají rozvod OHC, který tu ovládá čtyři ventily nad každým pístem, a dostaly plastová ventilová víka. Válce mají vrtání 91 mm a na klice je zdvih 61,5 mm. To dohromady dává poměrně vysokou kompresi 10,3 a slibují ochotu k vytáčení.

no images were found


Stříkačkové modely X5 i X6 používají bezproblémové vstřikovací jednotky od značky Bosche, pro dvouválec si konstruktéři vybrali systém od Delphi. Inženýři z CF Mota ladili dvouválec poměrně dlouho a nakonec vybrali kompromisní variantu výkonnosti s výhledem na dlouhodobou životnost. Do prodeje tak půjde Gladiator X8 s 63 koni a 72 Newtonmetry. To je dost na to, aby s mašinou byla sakra velká sranda a každopádně je to víc než umí Japonci.
To ostatní o patro níž je klasika a vychází z konstrukce menších Gladiátorů, znamená to, že variátor má rozběhovou spojku (to opravdu Can-Am nedělá) a jde o zesílenou a jinak přepracovanou techniku z jednoválců. To samé se dá říct o převodovce, kde má Gladiator X8 tradiční pozice. Z osvědčené konstrukce potom vychází i další převody – kardany ženou sílu permanentně dopředu i dozadu a přední náhon se tu aktivuje servem v předním diferáku, zase jako na menších Gladech.
Klasika jsou i obě nápravy – trojúhelníková ocelová ramena vpředu i vzadu a všechno z ocelových trubek (X6 má vpředu vršky z hliníku). O odpružení se u předvedených prototypů staraly jednotky se seřiditelným útlumem a samozřejmě tuhostí pružiny.
Tím to nekončí, rozdílů je tu samozřejmě víc a jsou ponejvíc dané konstrukcí motoru, který pochopitelně v X8 zabírá víc místa než v jednoválcích. Ústupkem lepšímu dýchání motoru a zcela novému airboxu je přesun nádrže pod sedlo, kde ji většinou najdete i u všech vyšších objemů nebo u dvouválců. S sebou to nese i výhodu nižšího těžiště. Tankovat se tu bude netradičně přes zamykatelný uzávěr schovaný pod víkem mezi zadními světly. Zpod sedačky se naopak přesunul akumulátor do relativního bezpečí za chladičem v přídi. S ním tam putovala i sestava všech relátek, které dostanou v sériové produkci vodotěsné pouzdro. K těmhle komponentům, stejně jako k hrdlu chladiče se pohodlně dostanete přes odklopné víčko v předním rámu.

no images were found


Úplně horkou novinkou byla instalace posilovače řízení na zkoušené mašině. Ten se sice nebude dodávat hned ze začátku produkce, ale CF Moto už má tenhle systém podle všeho vyvinutý a bude se ještě testovat. Podle prvních dojmů funguje hodně dobře (jezdili jsme s ním na suchém asfaltu na 4×4), ale pro bezproblémovou geometrii Gladiatora X8 to rozhodně nebude nezbytnost.
Text a fotky: Dan Pejzl
 
Technický dodatek ke konstrukci motoru CF Moto (Gladiator) vs. Rotax (Can-Am) a jízdní dojmy od firmy Adrenalinsport, p. Dvořák:
MD…nejzásadnější rozdíly jsou ty, že Gladiator má převodovku v jednom bloku s motorem a CA má motor a převodovku zvlášť. Připínání předního náhonu má Glad u předního diferanciálu a CA mezi motorem a převodovkou. Další rozdíl, který vidí laik pouhým okem je, že Glad má startér před předním válcem a CA za zadním, Glad má z olejového filtru výstup na olejový chladič a to CA nemá…..přenos síly z motoru má Glad přes odstředivou spojku na variátor a CA má svůj CVT systém, kde odstředivka v motoru není. Myslím, že toto jsou nejzásadnější rozdíly, které musí být patrné každému, kdo se na oba motory jen zběžně podívá. Jediné,  co přijde podobné, jsou plastová víčka na hlavách válců a systém rozvodu ventilů SOHC, který má však většina čtyřkolek i motorek.
Jinak co se týká dojmů ze zkušebních jízd…..mně osobně čtyřkolka sedla do ruky hned na první pokus, řízení jde překvapivě lehce a to i ve verzi bez posilovače. Při jízdě na asfaltu při vypnutém 4X4 jsem nepoznal rozdíl mezi verzemi s a bez DPS. Já sám jezdím na CA Outlander MAX 800 bez DPS a co se týká jízdních vlastností a hlavně pocitu z jízdy, tak mi oba stroje přijdou podobné. Co se týká výkonu motoru, tak CA je na tom trochu lépe, ale i já, starý skeptik, jsem byl velmi mile překvapen.MD
 
 
 

6 komentářů
0

Related Posts

Leave a Comment

ten − five =