Až do minulého roku neměla taiwanská továrna SMC v Česku a na Slovensku dobré zastoupení. Tedy neměla ho vůbec. Stroje SMC se u nás daly sehnat většinou pouze u bídných překupníků. Ale časy se mění a prostřednictvím nového oficiálního importéra se do ČR i SR valí mohutná vlna kvalitních strojů. My se dnes seznámíme s jedním z nich.
Taiwanská továrna Standard Motor Corporation, neboli SMC je v podstatě rodinný podnik. Na rozdíl od Česka, kde to znamená, že taťka prodává z kůlny a mamina zvedá u plotny telefony, je rodinný podnik na Taiwanu symbolem patřičné vážnosti a úspěchu. Ale kromě toho, že většina lidí ve vedení podniku má stejné příjmení, je SMC běžná a moderní firma specializující se, mimo jiné, na výrobu prémiových čtyřkolek.
Když v dávných dobách u SMC padlo rozhodnutí vyrábět čtyřkolky, tak se firma rozhodla jít na to trochu od lesa. Sice začala stejně jako řada ostatních firem vyrábět klony značkových strojů, v tomto případě třeba Yamahy Blaster, a osazovat je svými motory, jejichž kořeny lze snadno vystopovat u Hondy, ale na rozdíl od ostatních své stroje jako první na světě zhomologovala pro silniční provoz. A to byl nesporně začátek revoluce a obrovského evropského boomu čtyřkolek. Ostatní taiwanští výrobci čtyřkolek by asi měli firmě SMC poděkovat, že jim vyšlapala cestu, ostatně dobré dvě třetiny z nich tenkrát ještě ani neexistovaly, nebo vůbec nevyráběly čtyřkolky…
Po důležitých létech strávených sbíráním zkušeností a stálým zdokonalováním svých modelů představila firma SMC poměrně nedávno několik nových modelů. Všichni odborníci tušili, že to bude velké, ale nikoho nenapadlo, že to bude taková bomba. SMC do svých strojů dala to nejlepší ze svých zkušeností a posunula je až na samou hranici technologických možností dneška. Představila spolehlivé stroje špičkových parametrů, vybavené skvělými motory a navíc pro ně připravila technologii výroby, která dovolila stlačit prodejní cenu tak hluboko pod obvyklou hranici, že by to bylo pro některé konkurenční firmy přímo likvidační. Tyto nové stroje bez nadsázky svými parametry a kvalitou předčí nejen své taiwanské konkurenty, ale nezřídka i japonské, či americké stroje.
Na jeden z těchto strojů, konkrétně užitkovku SMC Jumbo 300 CVT se nyní podíváme v našem testu:
SMC Jumbo 300 CVT je velmi kvalitní užitková mašina určená pro sportovně-rekreační jízdu a středně náročnou práci. Na extrémní práci a supertěžký offroad se nehodí, její zaměření je trošku jiné. Konstruktéři měli za cíl vytvořit mohutný, ale zároveň lehký, velmi svižný a snadno ovladatelný stroj, což se jim docela dobře podařilo. Podívejme se ale na jednotlivé konstrukční prvky:

Podvozek:

Prostorový, pevný a tuhý rám je vyroben z trubek kruhového průřezu. Svary jsou vzhledné a velice kvalitní. Mnoho svarů je vytvořeno roboticky. Změřená geometrie je naprosto v pořádku. Zadní, dostatečně dimenzovaná kyvná vidlice s pevnou hřídelí kol, náhon na zadní kola řetězem, nebo kardanem. Ano, to není chyba, SMC nabízí u tohoto stroje dvě varianty pohonu. Řetězový, určený spíše pro sportovní jízdu a velmi spolehlivý, plně utěsněný, kardanový pro „prácechtivé“ uživatele. Kardanové verze je zajímavá právě svým kompletním „kapotováním“ a dokonalou integrací do kyvné vidlice, což není zcela běžné ani u mnohem dražších strojů. Přední dvojitá A ramena. Lak je vypalovací, kvalitně nanesený, bez chyb.

Brzdy:

Brzdová soustava stroje je kompletně hydraulická, všechny brzdy jsou kotoučové. Ovládání je samozřejně ruční i nožní. Ovládání brzd je dostatečně ostré a přesné, ale přesto citlivé. Veškeré brzdové vedení je vedeno v nejkvalitnějších pancéřovaných hadicích. Zadní kotouč u obou verzí chrání docela masivní ocelový kryt. Kryt je natolik dimenzovaný, že u řetězové verze je do něj integrován i držák tažného zařízení.

Odpružení:

Odpružení vpředu je pětipolohově nastavitelné a vzadu je dokonce plynule nastavitelné. Parametry použitých tlumičů a optimální průměry progresívních pružin nás opravdu zaujaly. Jen málo strojů má již v základu tak solidní odpružení. Odpružení je příjemně tuhé a dovoluje stroji přesnou a pohodlnou jízdu po silnici, či polní cestě a má i dostatečnou odolnost a výkonovou rezervu pro nerovnosti o řád větší. V kategorii rekreačně-sportovních čtyřkolek patří toto odpružení k výraznému nadprůměru.

Elektroinstalace, plasty, sedlo, kola:

Elektroinstalace je extrémně jednoduchá a dobře rozvedená. Díky její jednoduchosti lze očekávat vysokou dávku spolehlivosti. Snad jen spínací skříňka v podběhu předního blatníku by mohla být šikovněji umístěna. Plasty jsou velmi kvalitní, s výtečným designem a tradičně perfektně zpracované. Sedlo je dostatečně široké, ale hlavně je dlouhé, takže se na něj vejdou pohodlně dvě osoby. Kvalitní duralová kola se musí líbit snad každému, jsou prostě nádherná. Mají dospělou 12″ velikost a jsou obuta do výtečných pneumatik Duro Bufallo. Každý, kdo někdy obouval Duro ví, že patří ke gumám s nejdelší životností. Tak kvalitní kola a pneu také nejsou u čtyřkolek této kategorie zrovna obvyklé.

Motor:

Jedna z nejlepších věcí na novém Jumbu 300 je nově zkonstruovaný motor. Takhle výkonný a svižný motor jsme v třístovkách už dlouho neviděli. Motor má mohutný zátah prakticky v celém spektru použitelných otáček a uděluje stroji notnou dávku dynamiky až do maximální rychlosti stroje. Rozdíl oproti konkurenci je dost patrný. Kde jiné stroje vadnou (60-70kmh), tam Jumbo 300 plynule akceleruje až na max (90-100 kmh). Přitom se jedná o poměrně konstrukčně jednoduchý, čtyřdobý, vodou chlazený motor s SOHC technikou. Přenos výkonu je řešen pomocí bezúdržbového, dobře pracujícího a spolehlivého CVT variátoru, s možností řazení vpřed i vzad. U kardanové verze je motor vybaven i silnou redukcí. Řazení je přesné, s krátkým a lehkým chodem. Motor je vybaven dobře fungujícím elektrickým i nouzovým mechanickým startérem. Zpracování motoru je velmi dobré a pohledné.

Vychytávky:

Integrované tažné zařízení v krytu kyvky, velmi výkonné a téměř nezničitelné celohliníkové světlomety se skleněnou čočkou, dvouprostorový přední nosič.

Chybičky:

Trochu nešikovné umístění spínací skříňky.

Jízdní testy:

Už mě skoro unavuje tento stroj chválit, ale po absolvování jízdních testů zase nemohu jinak. Na silnici stabilní, s přesným řízením. V terénu velmi dobře zvládá i větší nerovnosti. Lesní trial je hračka, protože rejd stroje je velmi dobrý. Výkonný motor umožňuje mnoho obtížných partií projet „pod plynem“ a vyvarovat se zapadnutí. Pneu Duro jsou výtečné, na silnici sice trochu hlučnější, ale v terénu nepřekonatelné. A díky nízké váze stroje (230 kg) s ním lze vyvádět věci téměř nemožné. Malinkou výtku si zaslouží odpružení, které je v určitých situacích zbytečně tuhé.

Závěrem:

SMC Jumbo 300 CVT je výjimečně konstrukčně vyvážená a výtečně zpracovaný typ čtyřkolky, která se neztratí jak při pracovním využití, tak i při dynamickém „offroudění“. Je krásná, velká, stabilní a dle zkušeností i velmi spolehlivá. Navíc je na českém a slovenském trhu i velmi levná. Konkurenční stroje stojí obvykle citelně více a nabízí v základní výbavě podstatně méně. Takže SMC Jumbo 300 můžeme s klidným svědomím doporučit jako dobrou koupi.
Foto: archiv, smc

no images were found

23 Komentáře
10

Related Posts

Komentáře jsou uzavřené