Proč Gator RSX?

od
0 komentář

RSX850i_5Americký trh je tím vůbec největším pro všechny čtyřkolkářské firmy a není proto divu, že veškeré novinky největších výrobců se představují v USA a až po nějaké době dojdou do třeba do Evropy. Tedy když přetížené výrobní linky stačí uspokojit prvotní explozi poptávky po novince…

 
 
Třeba Polaris pokaždé nestačí své novinky vůbec vyrábět, jak obrovská je poptávka na americkém trhu. Evropa musí trpělivě čekat na první dodávky a nezřídka to zůstane třeba pár měsíců jen u dodání několika předváděcích kusů. USA absorbují obrovské množství techniky a u těchhle terénních hraček to je pro výrobce o to lepší, že jejich životnost je proti třeba silničním motorkám nebo autům výrazně kratší a tak je tu vysoká pravděpodobnost hodně brzké koupě dalšího stroje… Když umřel trh se sportovními quady, o to víc to nakoplo náklaďáčky. Ty jsou ve Státech pořád na obrovském vzestupu a kdokoliv cokoliv vrhne na tamní trh, prodá to. I proto jsou tamní ceny na dvou třetinách našich nebo ještě nižší – prostě čím víc se prodává, tím nižší může být cena.RSX850i_8
Třeba i proto se rozhodla zemědělská firma John Deere začít před dvěma lety vyrábět poměrně sportovní UTV Gator RSX a odchýlit se tak od své základní filozofie. Gator RSX850i konkuruje třeba takovému Commanderu nebo RZR. John Deere není na trhu se side-by-side žádným nováčkem, jak by se mohlo zdát, u nás sice tuhle značku zaznamenáte akorát, když se kolem vás mihne zelený traktor nebo kombajn, ale ve Státech se takhle běžně míhají pracovní UTV pojmenované právě Gator. Užitkový náklaďáček s tímhle jménem se mimochodem prodává už od roku 1992. Na rozdíl od jiných značek, ale tenhle není odvozený od čtyřkolky. To znamená jediné – motor nemusí tahat váhu, na kterou nebyl stavěný a zemědělský výrobce dělá svoje stroje tak nějak bytelnější…
RSX850i_4Potenciál pro Johna Deera je na trhu nejen v USA obrovský – vždyť si jen jednoduše spočítejte, kolik po světě jezdí zeleno-žlutých traktorů a kombajnů a kdovíčeho ještě. A to nejsou typičtí uživatelé UTV. Jenže když je oslovíte s tím, že jejich oblíbená značka, se kterou si denně vydělávají na živobytí, jim může poskytnout i nějaké to vyžití po práci. Tak je většinou ruka v rukávu. „Kombajn drží léta, dobře se ovládá, funguje precizně – tak takový jistě bude i ten jejich Gator. Zajedu si s ním na ryby, nebo na lov, a když bude potřeba, odvezu na korbě třeba balík slámy, nebo sloupky plotu na tu odlehlou louku…“ Geniální strategie! I když se jich v porovnání třeba s Can-Amy nebo Polarisy či Arctic Caty neprodá tolik, pořád to je velmi atraktivní byznys a další využití výrobních linek obrovského koncernu.RSX850i_7
A jaký Gator RSX je? Všechny modely jsou vybavené stejným véčkovým dvouválcem o zdvihovém objemu 839 ccm, který má po americku tyčkový rozvod OHV. Na to pozor, protože jde o úplně jiný motor, než mají běžné užitkové Gatory! Ty totiž používají padesátikoňový řadový tříválec s obsahem 812 ccm. Tenhle agregát dává výkon 62 koní a uděluje RSX top speed 85 km/h. Pro někoho bude asi zajímavější zrychlení. Z klidu na 48 km/h se dostanete za 3 sekundy. A na zpátečku to jede až 38,6 km/h. Opravdu. To jsou samozřejmě papírové hodnoty a v reálu se Gator určitě s maximálkou dostane jinam… Protože u John Deera si zakládá na užitných vlastnostech, testovali stroj i na studené starty a bez problémů to dával i při -20°C.RSX850i_Trail-Camo
RSX850i_9Dbalo se tu i na bezpečnost posádky. Gator RSX jako jediný z náklaďáčků dostal v základu masivní téměř automobilové dveře. Hádejte, čím je taky best-in-class, tedy nejlepší ve třídě? Je to velká pecka a asi byste to od něj nečekali. Gator RSX má ze všech náklaďáčků největší schránku na rukavice! Přesně 1,82 kubické stopy! To je velká bomba (0,052 m3)… Mimo toho tu je taky digitální přístrojový panel, další místo na drobnosti ve středové opěrce a taky držáčky na pití. Asi zajímavější než velikost schránky před spolujezdcem je kapacita korby – ta pojme 8,9 kubické stopy, snáz si ale představíte 181 kilo nákladu, co se na to dá naložit.
Gator RSX je klasická UTV konstrukce – lichoběžníkovou nápravu vpředu ovšem doplňuje víceprvkové uložení té zadní pro přesnější vedení kol. Solidní světlost přes 26 centimetrů doplňuje 23 centimetrový zdvih všech kol. Vzadu je klasická rozvodovka, vpředu diferák s omezenou svorností s možností uzavření.RSX850i_3
Vznikly hned na začátku tři modely – RSX850i Sport, RSX850i Trail a Base RSX. Sport je určený pro drsné prostředí pouštních a skalnatých terénů, dostává tak sportovní sedačky a volant, hliníková kola, nárazník PreRunner s přídavnými světly, ale hlavně podvozek Fox 2.0 Performance Series! Hodnější Trail je určený pro poklidnější aktivity – jak výrobce uvádí: rybaření, lov a výlety krajinou. Má proto jinak řešený přední i zadní nárazník, naviják, jinak sportovní sedačky a kola zůstávají. Base neboli základní model je zase takovou základní matricí, na kterou si můžete navěsit podle chuti něco ze 70 nabízených přídavných doplňků a zařízení. Jak Base tak i Trail mají nižší řadu tlumičů od Foxu. Na vývoji se údajně podíleli i konzultanti se zkušenostmi z formule 1 a Nascar! Tak to vypadá, když se zemědělci pustí do sportovních náklaďáčků 🙂

0 komentář
0

Related Posts

Leave a Comment

eighteen + sixteen =