Od mého posledního článku už uběhlo hodně vody a i sníh nám už asi definitivně odtál, já ale ještě dlužím poslední část ze série článků o Jumbu 720R. Toto nebude již žádné obvyklé povídání, ale slíbený rozhovor se šéfem kynologického výcviku ministerstva vnitra, panem Gustavem Hotovým.
Možná se divíte, proč rozhovor se šéfem kynologů. Z několika důvodů. Pan Hotový, jakožto hlavní český kynolog, má bohaté zkušenosti s vyhledáváním lidí a s pomáháním při likvidaci přírodních i jiných katastrof v tuzemsku i v zahraničí. A právě při všech těchto činnostech již dříve objevil „kouzlo“ využití čtyřkolky jakožto výbornýho pomocníka v extrémních terénech a těžko přístupných oblastech.
Měli jsme tu čest se zúčastnit již druhého záchranného cvičení, loni v létě jsme si na vlastní kůži vyzkoušeli evakuaci z budovy poškozené zemětřesením a následně jsme byli svědky náročného výcviku psů při hledání zavalených osob v sutinách zcela zborcených domů. Zde se čtyřkolky používaly na rychlý převoz kynologů i se psy do „postižených oblastí“. Psi se nebáli, do vozíku za čtyřkolku ochotně nastupovali a řekl bych, že si to snad i užívali :). Na akci byly logicky používány pracovní čtyřkolky 4×4, které se dostaly bez problémů do těsné blízkosti zcela zničených budov, kde byli „zasypaní“ figuranti. Čtyřkolky se dále používaly na přepravu nutného vybavení (centrály, pily, řezačky, osvětlení atd…).

no images were found


Letošní zimní cvičení bylo primárně zaměřeno na vyhledávání osob v těžkém hornatém terénu, v nepřístupných oblastech, kam se lze dostat buď vzduchem (vrtulníkem, ten je však v tomto případě použitelný jen při dobrém počasí) nebo na skútru či čtyřkolce na pásech. Vzhledem k podmínkám, které panovaly, se na toto cvičení daly použít pouze čtyřkolky. V den, kdy jsme dorazili, byla mlha, sněžilo, -10°C, figuranti byli rozeseti v těžkých terénech uprostřed lesů, kam se kvůli polomům nedostal ani skútr. Tudíž jediná možnost – čtyřkolka na pásech a pes :). Tolik tedy představení akcí tohoto typu, níže již nabízím slíbený rozhovor s p. Hotovým.

no images were found


Otázka: Na přelomu ledna/února 2011 jsme měli možnost se v Klínech v Krušných horách zúčastnit speciálního cvičení záchranných složek, prosím o upřesnění akce:
Odpověď: Cvičení bylo pořádáno MV-GŘ HZS ČR a účastnili se ho příslušníci Záchranného útvaru HZS z Hlučína a MP Hlavního města Prahy .
Otázka: Na co bylo toto cvičení zaměřeno?
Odpověď: Cvičení bylo určeno primárně na vyhledávání osob v těžkém hornatém terénu v nepřístupných oblastech.
Otázka: V rámci tohoto cvičení byly použity čtyřkolky na pásech. Můžete nám pár slovy popsat, jak se dají takto do sněhu upravené 4kolky použít, čím hlavně pomáhají a jaké je srovnání 4kolka vs. skútr? (v čem je lepší 4kolka a v čem skútr?)
Odpověď: V rámci cvičení byly používány sněžné skútry, čtyřkolky a vrtulníky. V podstatě lze říci, že v podobném prostředí je nejvhodnějším prostředkem čtyřkolka na pásech. Samozřejmě, že každý stroj má své klady a zápory, ale u pásové čtyřkolky v tomto ohledu převažují klady. Sněžný skútr je dobrý pomocník na sjezdovkách, dlouhých cestách, je rychlý, ale ve volném lesnatém terénu je neohrabaný a nestabilní. Čtyřkolka na pásech v tomto druhu terénu téměř nezná mezí a lehce se zde pohybuje. V průběhu cvičení, které se odehrávalo na vrcholcích Krušných hor, bylo místy 2 metry měkkého sněhu. Pohyb v tomto prostředí je obtížný i jen pro chůzi bez lyží. Bez opory strojů se vlastně nedá dostat z místa, pouze na lyžích.
Otázka: Na akci byly použity 4kolky Journeyman Gladiator X5 a SMC Jumbo 720R.
Odpověď: Ano
Otázka: Proč zrovna tyto typy?
Odpověď: Na základě nabídky a na základě spolupráce  od společnosti Journeyman. Vlastním Gladiatora X5-A a během testování nové čtyřkolky SMC Jumbo 720R u nás v Klínech se naskytla možnost zanechat tuto novinku i na naše cvičení. Této možnosti jsme tedy rádi využili a nové Jumbo nás všechny velmi příjemně překvapilo, hlavně svým výkonem a špičkovou ovladatelností.
Otázka: Máte návrhy na nějaké zlepšení, příslušenství či speciální požadavky, které by mohly použití ještě vylepšit?
Odpověď: Speciální ne , na pásech se 4kolky dostanou opravdu skoro všude, snad jen výkon Gladiatora X5 by mohl být o chloupek vyšší a jelikož já osobně preferuji delší 4kolky, tak by mohl být snad větší rozvor Jumba. Ale to je spíše subjektivní pocit, ostatní účastníci byli spokojeni.  (pozn.red. – v rámci cvičení byl použit model Journeyman Gladiator X5-A s obsahem 500 ccm a SMC Jumbo 720R, ještě letos by se měla objevit verze SMC Jumbo 720R – long)
Otázka: Máte zkušenosti s využitím 4kolek i v jiných situacích? Jakých? Kde všude jste již 4kolky používali?
Odpověď: Úklid sněhu, přesun po okolí, úprava běžeckých tratí, práce v lese, v rámci záchranných prací, při výcviku záchranných a ozbrojených složek, ve volném čase.
Otázka: Doporučil byste 4kolky pro záchranné složky? Pokud ano, v čem vidíte jejich nejlepší použití?
Odpověď: 4kolka je v rámci záchranných prací ve světě běžně používána. 4kolka ve spojení s lehkým vozíkem, který slouží k její vlastní přepravě a pak se může zapřáhnout za 4kolku, je pro práci záchranného týmu nepostradatelným pomocníkem.  Slouží k obhlídce terénu, přepravě osob a nákladu, k přesunům na odlehlá místa zásahu, kam není možné jinými prostředky apod.
Otázka: Jak Vám osobně 4kolka pomáhá?
Pro mne osobně je můj Gladiator přítelem, ne pro dlouhé výlety přírodou nebo expedice, ale pro každodenní údržbu kolem domu ať v létě, ale hlavně v zimě. Na pohyb po okolí kde bydlím, tedy po vesnici, do práce a někdy i jen pro zábavu.
Otázka: Jste se čtyřkolkou jakožto pracovním pomocníkem spokojen?
Odpověď: Maximálně
Děkuji za rozhovor.
Autor: E.D.A.

1 komentář
0

Related Posts

Leave a Comment

3 + eleven =