Když malá čínská manufaktura nazve svůj stroj „Terminator“, lze si domyslet, že název souvisí nanejvýš s termínem skončené životnosti stroje. Když japonská továrna nazve svůj stroj „Brute Force“, tak si lze domyslet o jakém výkonu se asi Japonci domnívají, že je brutální.  Ale když kanadská továrna nazve svůj stroj „Renegade“ (Odpadlík), tak zprvu není jasné, jak to vlastně ti kanadští dřevorubci mysleli. Ale ve skutečnosti jde o tak výstižný název, že lepšího už na světě není. Protože Renegade je skutečný a nefalšovaný odpadlík!

Ale ať už to v Kanadě mysleli jakkoliv, jedno je jisté. Tento druh čtyřkolky je odpadlík od všech konstrukčních směrů v oblasti čtyřkolek. Není to ani užitkovka, není to ani sportka a už vůbec to není závodní stroj. Co to vlastně je? Renegade je pravděpodobně výsledek marketingové studie, která mapovala přání a potřeby uživatelů čtyřkolek. Příznivci ATV požadovali lehčí stroj s lepším odpružením a příznivci sportek zase pohon 4×4. A obě tyto skupiny si žádaly velký objem motoru, pořádnou dávku výkonu a agresivní design. No a tak padlo ve společnosti Can-Am rozhodnutí stvořit stroj Renegade. Odpadlíka, který se nehodí pořádně k ničemu a nikam, ale slaví nepředstavitelné prodejní úspěchy. Ty jsou samozřejmě patřičně podpořeny šikovnou reklamní kampaní Can-amu. Je ale Renegade skutečně tak zajímavý stroj, anebo jde jen o reklamní bublinu? V tomto článku na to zkusím odpovědět.
Například pan Philippe Normand – produktový manažer Can-Amu o tomto stroji doslova říká: „For the Renegade, because it is a mix of Rec-Utility (4 x 4) and Sport (Tire, Suspension structure and calibration) we say it is a Rec-Sport quad, a new segment in the quad world!“, což je volně přeloženo: Renegade je mix rekreačně-užitkového stroje, ze kterého si vzal 4×4 pohon a sportovního stroje, z něhož byly použity pneumatiky, odpružení a nastavení podvozku. Díky tomu Renegade tvoří zcela novou třídu ve světě čtyřkolek, kterou nazýváme Rekreačně-sportovní.
A měl pravdu. Renegade má od každé třídy čtyřkolek jen to nejlepší. 4×4 pohon funguje skvěle a nestyděl by se za něj žádný užitkový stroj. Odpružení je pro rekreační jízdu skvěle nastaveno a zvládá téměř vše, co se od něj očekává. A nastavení podvozku a motoru je optimalizováno jednoznačně pro agresivnější sportovní jízdu.
Ale pan Normand se zapomněl zmínit ještě o jedné věci – designu. Protože to je věc, která pomohla stvořit legendu. Design ve své době tak neuvěřitelný, skvělý a extrémně agresivní, že odsoudil Renegade k jasnému prodejnímu úspěchu. Ale tento úspěch přinesl i stinné stránky ve formě neméně neuvěřitelného množství napodobenin, kopií a klonů. Ale naštěstí drtivá většina těchto klonů jsou jen technické zmetky dokazující, že Renegade je jen jeden a sebelépe vyvedené plasty ještě neznamenají použití kvalitní techniky.
A tou Renegade rozhodně nešetří. Rakouský dvouválcový V-motor Rotax s objemem 800 kubíků a skvělým burácivým zvukem je uložen v unikátním SST rámu, jehož hlavní částí je, zjednodušeně řečeno, páteřový „jekl“ probíhající pod celým strojem. Zadní kola jsou uložena nezávislé na vlečených ramenech, což jim umožňuje velké zdvihy odpružení bez výrazných změn geometrie. Přední A ramena jsou kombinací spodních ocelových a horních kovaných duralových ramen. Can-Am Renegade je prostě revoluční stroj ve všech směrech.
A protože reklamní heslo Renegade bylo „Z nuly na max za 5,18 s“, zajímalo nás, jak stroj obstojí i v terénních testech a testu zrychlení.
Musím říci, že rozjezd na „Renu“ je zážitek. K plynové páčce je třeba mít veliký respekt, protože na zadních kolech Reno umí jezdit snadno a moc rádo. Další jízda a zrychlení je pocitově také velmi dobré a s Renegadem je mimořádně příjemné silniční svezení. Ani v terénu Renegade neudělal svým konstruktérům hanbu. Přestože bylo po dešti a kluzké bahno obalovalo vše, čeho se dotklo, tak si Renegade ve všem poradil vpravdě znamenitě. Ale ze sportek si převzal jednu nectnost – velmi špatnou ochranu jezdce před nápory bláta. Ale kdo by se na „Rendu“ zlobil…
Ale další překvapení nás čekalo při testování zrychlení. Na tuto pasáž jistě netrpělivě čekají diskutující z našeho fóra 🙂 , zejména ti, kteří tipovali zrychlení stroje z nuly na stovku za méně, než tři vteřiny. Několikrát zopakované testy jsme provedli na špičkovém zařízení Racelogic, které umožňuje absolutně přesné měření desítek veličin. A výsledek? Poměrně výrazné zklamání. Díky reklamní masáži výrobce jsem prostě čekal něco jiného. Čas 0-100km/h za 9 vteřin nelze označit za nijak oslnivý. O trochu zajímavější byl výsledek 0-60 km/h. Nejlepší čas v tomto případě byl 3,33 sekundy. Myslím, že na motorové brzdě by tento údaj byl o notný kus lepší, ale na silnici to prostě již lépe nelze. Renegade totiž není absolutně schopen přenést výkon na silnici. Díky vysokému těžišti, brutálnímu zátahu motoru a ostře nastavenému variátoru nelze při rozjezdu stroj udržet na všech čtyřech kolech a to je ve výsledku hodně znát. Maximání rychlost Rena se pohybovala okolo 115 km/h. Další drobnou nectností Rena bylo „vadnutí“ motoru. Rozdíl výsledných časů mezi prvním a posledním testem byl více než vteřina. Tuto skutečnost dávám za vinu ohřátému variátoru, který při intenzivním namáhání začal měnit své vlastnosti.

no images were found


Na druhou stranu ale musím konstatovat, že mnoho čtyřkolek magické stovky ani nedosáhne a pokud ano, tak za naprosto tragických časů. Takže nebýt podle mně hloupé reklamy výrobce, nebylo by zas tak moc co kritizovat. Každopádně jedno je jisté – pozor na vytuněné policejní oktávky! Neujedete jim!
Abych to ale shrnul – Renegade je stroj pro všechny a pro nikoho. Kočkopes, který nelze nikam pořádně zařadit, ale téměř každý si na něm najde nějaké to svoje pozitivum. A jsem přesvědčen, že každý, kdo se na něm sveze, ho bude více chválit, než kritizovat. Jen ta cena, ta se mi nelíbí…

Druhý pohled – názor testovacího jezdce

Těšil jsem se na svezení jako malý kluk. Už je to nějaký pátek, co jsem na Renu jezdil, takže jsem už věděl, co mě vlastně čeká. Ale ne… přesto mě to zase dostalo! Abych to shrnul. Vypadá úžasně, zrychluje úžasně, ovládá se úžasně!
Oproti „užitkovkám“ se Reno vodí do zatáček velmi zlehka, jen výjimečně se dostanete do situace, kdy nezatočí tam, kam vy chcete. Jistá těžkost předku, kde je diferenciál, dělá prostě to, že kola sedí přimáčklá na zemi a čtyřkolka prostě zatočí. Styl jízdy je přeci jen jiný než na klasické sportovní čtyřkolce a taky úplně jiný než na užitkovce. Perfektně též funguje pohon 4×4 s automaticky uzamykatelným diferenciálem Visco-Lok 4WD, který reaguje na rozdíl mezi rychlostmi obou předních kol a umožňuje jejich postupné zapojování.
Jízdní vlastnosti hodnotím jednoduše jako velmi dobré, a to jak v terénu, tak na silnici, kdy i tam se Reno chová příkladně. Asi za to může i fakt, že naše testovaná čtyřkolka byla ve verzi „X“, tedy verze s továrně lepšími tlumiči KYB HPG a dalšími drobnostmi navíc.
Velkou výhodou je i možnost nákupu mnoha a mnoha doplňků, jako například rozšiřovací blatníčky, díky kterým nebudete po ježdění vypadat jako hromada bahna nebo laděných výfuků, které dají naplno vyniknout úžasnému dvouválci.
Největším problémem pro mě byl paradoxně test zrychlení. Opravdu není snadné se s Renegadem rychle rozjet. Tedy rychle to jde, ale nejrychleji, to už je problém. Reno se zvedá na zadní i když jste nakloněni zcela dopředu. Nebo prostě hrabe. Pocitově je tam 60km/h zcela hned. 80 je tam za další chvíli, ale už to není takový kalup. A pak už nastupuje 100km/h, ale to už rychlost neroste tak závratně. Zrychlení 9s z 0 na 100km/h není na první pohled tak skvělé, jak bych čekal, ale na druhou stranu to je stále velmi dobrý výsledek, protože „vadnutí zrychlení“ přichází až kolem 80km/h.
Děkujeme společnosti Čtyřkolky Jičín za zapůjčení strojů Can-Am

no images were found

5 Komentáře
1

Related Posts

Leave a Comment

5 × five =