Po mnohých dotazech čtenářů na vlastnosti Yamahy Blaster jsme se rozhodli tuto čtyřkolku podrobit našim testům a technické prohlídce. Ostatně je na to možná poslední příležitost, protože Yamaha Motor už Blastera nemá v letošní nabídce pro Evropu.

Yamaha Blaster YFS 200 R

Blaster 200 je jedním z nejmenších sportovní strojů od Yamahy (Breeze /Grizzly 125 opravdu nepočítám). Je to stroj sportovní a rekreační, určený zejména pro mládež, sportovní začátečníky, nebo prostě pro ty, kterým rozměry a výkon stroje vyhovují. Blaster se vyznačuje krátkým rozvorem, dostatečným výkonem a nízkou váhou. To ho činí mimořádně svižným a ovladatelným v terénu. Blaster se již vyrábí velmi dlouhou dobu bez výraznějších změn. Zásadnější rekonstrukcí prošel poměrně nedávno, kdy dostal do vínku nový vzhled a lá Raptor, rekonstruované přední světlo integrované do karosérie, hydraulické kotoučové brzdy předních kol a písmeno „R“ do názvu. Ostatní zůstalo zachováno.

Podvozek:

Kvalitní a robustní prostorový rám z ocelových trubek. Svary typicky japonské – pevné, dobré, ale nepříliš hezké. Geometrie čtyřkolky byla v běžných tolerancích. Zadní kyvka s pevnou hřídelí kol, náhon na zadní kola řetězem. Přední neseřiditelné dvojité A ramena. Lak je kvalitní, vypalovací, bez chyb.

Brzdy:

Brzdy pracují přesně a ostře. Přední kotoučové brzdy, teprve nedávno použité, jež naleznete i na Raptoru 660, brzdí jako ďas a v porovnání se staršími bubnovými brzdami, používanými na starších modelech je to výrazný skok kupředu. Zadní brzda funguje také spolehlivě. Brzdná síla obou se dá velmi dobře dávkovat.

Odpružení:

Odpružení vpředu i vzadu je pětipolohově nastavitelné a podává při běžné jízdě slušné výkony. Ale není to závodní tlumení, je vhodné zejména pro ostřejší rekreační jízdu. Rozhodně se nehodí pro časté a dlouhé skoky na závodní trati. Své limity ukáže rychle a bez varování. V kategorii rekreačně sportovních čtyřkolek patří toto odpružení k dobrému průměru.

Elektroinstalace, plasty, sedlo, kola:

Elektroinstalace je jednoduchá a solidně rozvedená. Občas, zejména pod sedlem jsou některé komponenty vystavena náporům vody a bláta, což není zcela optimální. Plasty jsou velice pěkně zpracovány a mají už mnoho let téměř nestárnoucí design. Tento design ale doznal letos jistých pozitivních změn. Sedlo je poměrně široké a dobře potažené. Polyuretanová výplň je měkčí a pohodlná. Kola jsou ocelová, dobře zpracovaná, přední 10″, zadní 8″, obutá do dvouplátnových pneu Cheng Shin s hrubým vzorkem. Tyto pneu jsou jako u většiny levných čtyřkolek méně odolné a podřízené ceně.

Motor:

Vzduchem chlazený dvoutaktní motor je použit prakticky beze změn z firemního endura. Je to motor sice pra, pra, prastarý, ale velice osvědčený a s vychytanými mouchami. Je velice jednoduchý a poměrně nenáročný na údržbu. Má oddělené mazání. Pokud se udržuje patřičně vytočený, podává výborné výkony. Díky nízké hmotnosti stroje umožní velice slušné zrychlení. Dobře odstupňovaná šestirychlostní převodovka se stará o spolehlivý přenos výkonu. Řazení jde zlehka. Motor není vybaven zpátečkou. Zpracování motoru je velmi dobré a motor je velice elegantní. Nenalezli jsme na něm žádnou technologickou, či estetickou vadu. Díky lakování motoru černou barvou se zakryjí i drobné nerovnosti licí formy. Díky absenci elektrického startéru nejsou někdy starty motoru zcela bez obtíží. Zvláště pokud není dobře nastaven karburátor a jezdec nemá ten správný „grif na nakopávání“. Výkon motoru je pro tuto lehkou čtyřkolku více než dostatečný.

Vychytávky:

Nějaké výrazné specialitky tato čtyřkolka nemá. Ale jako vychytávku bychom zařadili celou čtyřkolku. Její jednoduchá, levná a přitom dostatečně funkční konstrukce je nejkopírovanější ze všech čtyřkolek na světě. Jen v Číně existuje nejméně dvacet klonů.

Chybičky:

Jako výrazný nedostatek pro rekreační jezdce hodnotíme absenci elektrického startéru a zpátečky. Zpátečku bychom vzhledem k hmotnosti stroje ještě oželeli. Ale ta „kikspáka“… Luxus pohodlného startování byl jezdcům odepřen z důvodů cenových. Také odpružení by si zasloužilo malinko zlepšit. Jinak jsme nenalezli žádnou výraznou chybu.

Jízdní testy:

Při rychlé a agresivní jízdě po polních cestách, či na motokrosové trati vyniknou všechny výhody lehkého, sportovně laděného podvozku. Při ostré jízdě po rovnějším povrchu podává odpružení velice slušné výkony. Ale při některých větších skocích jde odpružení tvrdě nadoraz. Díky krátkému rozvoru není čtyřkolka v přímém směru tak stabilní, jako velké stroje. Ale pořád lze bez problémů jet po silnici maximální možnou rychlostí (cca 95 km/h). Vzhledem k dost časté nutnosti řazení si jízdu v lese nelze užít tak, jako s jinými čtyřkolkami vybavenými variátorem. Ale tato čtyřkolka je dělána především na sportovní trať, s trialem se příliš nepočítá. Prudké a dlouhé výjezdy nejsou výrazným problémem, jen je třeba zavčasu „nakopat“ správný rychlostní stupeň. Prudké padáky jsou na sportovním stroji adrenalinovou lahůdkou. Pro jezdce větších postav není jízda na Blasteru nejideálnější. Těm bychom doporučili spíše se poohlédnout po nějakém větším stroji.

Závěrem:

Blaster 200 je čtyřkolka sportovního zaměření, se kterou si lze výborně zasportovat. Někteří nadšenci ji upravují i pro opravdové závody, ale tento stroj není na takovéto použití úplně ideální. Na druhou stranu ji lze „zezávodnit“ velice jednoduše a poměrně velice levně. Stačí namontovat kvalitní pneu a tlumiče a závodní základ je hotov. Zpracování stroje je „Yamaha good“ a až na skutečné maličkosti není stroji co vytknout. V porovnání s konkurencí bychom vyzdvihli fakt, že je to nejlevnější čistě sportovně zaměřený stroj vyrobený v Japonsku. Pro sportovně založené lidi je tato čtyřkolka dobrou koupí. Obsah motoru je sice pouze 195 ccm, ale dvoutaktní motor lze bez problémů vybičovat k vysokým výkonům, které s lehkou čtyřkolkou solidně zacvičí.

Foto: archiv

no images were found

1 komentář
0

Related Posts

Leave a Comment

three × 5 =