ATV-UTV/Čtyřkolky/JourneyMAN/
G4R
Facebook Favorites More Twitter

SMC Jumbo 720R – Část 2. technika

V minulém článku jsem vám představil nový stroj od taiwanského výrobce SMC – Jumbo 720R. Nyní se podrobně podíváme na techniku této čtyřkolky.

Motorová jednotka

Jak jsem již psal dříve, motor stroje byl vyvinut výzkumným institutem ITRI. Tato skutečnost je na něm znát a již na první pohled se motor jeví jako velmi moderní věcička.

Není bez zajímavosti, že ITRI v minulosti vyvinula třístovkový motor pro firmu E-Ton a tento motor se rázem zařadil na špičku světové produkce. Ve své době byl velice moderní, velice výkonný a mimořádně spolehlivý. Některé prvky “Etoního” motoru lze dokonce vystopovat i na nové sedmistovce – například tvarování víka rozvodů je nezaměnitelné.

Vývojovým cílem byl nadprůměrný výkon a velmi vysoká životnost motoru. Zdá se, že obojího bylo v dostatečné míře dosaženo. Svým výkonem 51 koní a točivým momentem 57 Nm se z Jumba 720R stal nekorunovaný král své kategorie. Více, než ročním nepřetržitým testovacím provozem a masivním užitím japonských dílů se patrně stane i králem v kategorii životnosti!

Po technické stránce se jedná o čtyřtaktní, vodou chlazený motor s OHC rozvodem a jednou vačkovou hřídelí. Přenos výkonu je řešen pomocí bezúdržbového, dobře pracujícího CVT variátoru s rozměrnými řemenicemi, jež umožňují velkou změnu převodového poměru. Zajímavostí variátoru jsou i vnější chladicí žebra, která pomáhají chladit prostor variátoru a přispívají k vyšší životnosti převodového řemene. Převodovka je vybavena klasickými stupni vpřed, vzad a silnou redukcí a navíc ještě tzv. parkovacím stupněm, jehož zařazením se zablokují převody. Tím je stroj bezpečně znehybněn i v případě selhání hlavní parkovací brzdy. Řazení je přesné, s krátkým a poměrně lehkým chodem. Motor je vybaven dobře fungujícím elektrickým startérem. Zpracování motoru je mimořádně kvalitní. Přenos výkonu na všechna čtyři kola je řešen pomocí kardanových hřídelí.

Motor má mohutný zátah v celém spektru použitelných otáček a přestože akceleruje velice dynamicky, variátor je nastaven pro klidný průběh výkonu. Pocitově se tedy může zdát, že je rozjezd takový “gumový”, ale až přímé srovnání s jiným strojem jasně ukáže, o kolik je Jumbo 720R výkonnější a rychlejší. Motor je schopen stroj plynule rozpohybovat až na rychlost výrazně přesahující stokilometrovou hranici. Při přímém srovnání s konkurenčním 800ccm strojem, jej tento nebyl schopný předjet v žádném režimu otáček! Je  vidět, že v ITRI motory umí!

Podvozek:

U SMC vsadili vše na kartu spolehlivosti. Vytvořili tak konzervativní podvozek, že konzerva nemůže být konzervativnější. Vyhnuli se všem anomáliím, nejrůznějším posilovačům, ramenům z leštěného jantaru, praskajícím páteřovým rámům a podobným nesmyslům. Zkrátka vyrobili úplně normální prostorový rám, který tak proslavil Yamahu a podobné značky. A možná i díky tomu je podvozek tak skvělý.

Technicky se jedná o prostorový, pevný a tuhý rám z trubek kruhového průřezu. Na důležitých místech je vybaven plechovými výztuhami. Svary jsou samozřejmě vzhledné a kvalitní.  Zavěšení kol je nezávislé, s hydraulickými tlumiči a seřiditelným odpružením. Ramena jsou ocelová a velice solidně dimenzovaná. Výrobce dokonce nezakazuje použití sněžných pásů, které na ramena vyvíjejí mnohem vyšší zatížení, než běžná kola!

Po funkční stránce je každému testovacímu jezdci ihned jasné, že podvozek je skvěle odladěný. Přesné řízení i v nejvyšších rychlostech, perfektní pokrytí nerovností na cestě a dokonalé vedení v zatáčkách jistě přesvědčí každého nezaujatého jezdce, že sedí na jednom z nejdokonalejších strojů dneška, který vysoce převyšuje průměr ve své kategorii!

Elektroinstalace, brzdy, plasty, sedlo, kola:

Tady to vezmu zkrátka: Jednoduchá, dobře vedená elektroinstalace, plně hydraulické, nevadnoucí brzdy s perfektním dávkováním výkonu a perfektně zpracované plasty se zcela novým a decentním designem. Za zmínku také stojí sedlo. Je velice široké, dostatečně dlouhé i pro dvě osoby a s výborně vyrobenou PUR vložkou – tuhou, takže se neprosedí, ale i pohodlnou. Zkrátka jsem měl pocit, jako když si sedám do peřiny. Kvalitní duralová kola  ve 12″ anebo modní 14″ velikosti jsou obuta do výtečných šestiplátnových pneumatik Big Horn. No řekněte, co více si ještě přát?

Vychytávky:

Mega, mega, mega obrovská palivová nádrž 24 litrů! Homologované tažné. Vysoká světlá výška. Praktické úložné schránky po celém stroji. Multifunkční palubní počítač. A motor! Ten je teda ňuch, ňuch!

Chybičky:

Abych jenom nechválil. Nalezl jsem tři chyby, které naštěstí nejsou zásadní, ale musím se o nich zmínit. První z nich je spíše malicherná – po dlouhé jízdě se poznatelně zahřeje od výfuku levá strana sedačky. Bohužel jen levá, takže to nelze využít jako jakési vyhřívání sedačky, ale jen to v zimě jezdce upozorní na fakt, že pravá půlka zadnice je opravdu zmrzlá. Druhou chybou, která se mi vážně nelíbí je nemožnost uzamčení schránek na předních blatnících, takže je nelze využít třeba pro uschování peněženky. A třetí chybou je použití “módních” pneumatik Big Horn. Jsou sice skvělé na silnici a šotolinu, ale pro pravověrného “bahňáka” jsou přeci jen trochu husté.

Jízdní testy:

Jízdní testy potvrdily, co jsem již očekával. Perfektně fungující stroj s naprostým dostatkem výkonu. Protože kolega na téma jízdy na Jumbu 720R již napsal nějaké ty články, tak se zde nebudu rozepisovat. Jen bych se zmínil o “spanilé” jízdě po dálnici, kdy měl kolega za strojem zapřažený automobilový vozík, na němž byl naložen Dilni Evo 800, takže tažená hmotnost dosahovala téměř 600 kg. I přesto s takovým “kolosem” bez problémů ve stokilometrové rychlosti rychlosti předjížděl do mírného kopce pomalejší automobily! (Pokud to čte nějaký “ouřada”, tak vše zapře 🙂 ) O dostatku výkonu hovoří i fakt, že s nákladem dosahoval stejné maximální rychlosti, jako s prázdným strojem. A i v této rychlosti a s takovým přívěsem byla jízda stabilní a příjemná!

Závěrem:

SMC Jumbo 720R je mimořádný stroj. Konstrukčně vyvážený, výtečně zpracovaný a perfektně fungující. Nazval bych jej strojem pro každou příležitost. Pro každodenní jízdy po silnici, pro dynamickou jízdu terénem a v neposlední řadě i pro nějakou tu práci. Je to stroj, který na českém trhu chyběl. Kvalita, design a cena – to jsou vlastnosti, které mluví jasně ve prospěch nového Jumba. Takže zopakuji svoji řečnickou otázku: Co více si přát?

Autor: Nizaya

Autor: admin

12 reakcí na SMC Jumbo 720R – Část 2. technika

  1. Čau Petře. Odpovím: Nějakou výbavu v ceně a pár zákazníků, kteří to ověří v praxi a napíšou zkušenosti. Pak se to musí prodávat samo. Pokud je to vše jak píšeš.

  2. Ahoj, výbava v ceně nějaká je a zákazníci přibývají geometrickou řadou. SMC má výrobu plně rezervovanou až do konce dubna, takže co jsme neobjednali na podzim, to nedostaneme 🙁 Jinak článek psal kolega, ale to je jedno 🙂

  3. Jen jsem reagoval na tvůj příspěvek o jízdě s vozíkem, na jiným vebu. Tak jsem myslel že jsi to zy.

  4. Wow, novej Džambík je vážně skvělej. Jezdil jsme na tom na akci na Vysočině a vážně mě dostal!!! Chci ho! Teda, až si došetřím 🙁

  5. No kolega v rámci umělecké licence vztáhl můj zážitek na sebe. Poprosím ho, ať to opraví.

    Edit: Opraveno

  6. Né v pohodě, zní to dobře!

  7. Moc dobre se to cetlo…heldte, myslite, ze by tenhle stroj mohl prezit i prilezitostne startovani na offroadmaratonech?

  8. Dusan – Přežít může lecos, ale základní pravidlo je že sériová mašina je na závody o ničem. Prostě podvozek není stavěný na takovej šupec. Pokud se neudělejí aspoň tlumiče za závodní a tlumič řízení tak to bude jenom utrpení na čemkoliv, krom už orejsovanejch třeba Canů XXC. Na polňačkách to bude určitě super ale na trati moc né.

  9. Dušane, velmi vážně uvažujeme nasadit 720R do našeho závodního týmu. Při porovnání s Gladem (se kterým jsme maratony vyhráli) je technika podvozku podobná, hmotnost trochu nižší a motor hodně výkonný, takže si myslím, že má reálnou šanci s dobrým jezdcem na slušné umístění. Samozřejmě se musí vyladit – tlumiče, výfuk, atd. Nejsem ale schopen říci, jestli se nebudou muset vychytat nějaké závodní mouchy. Glada jsme ladili celý první rok a proto jsme skončili v tom roce celkově až třetí.

  10. No.. vsiml jsem si, ze uz do Sternberka je jedno nove Jumbo prihlasene… Tak mu budu poradne drzet palce.

  11. No říkal jsem mu, že je tak trošku šílené. Krásný nový stroj a hned ho takhle týrat 🙂

  12. Šílené to bylo, když na startu stálo stádo slonů a i nějaké tituly dovezli. To byl rok 2012 🙂

Kategorie článků