ATV-UTV/Čtyřkolky/JourneyMAN/
G4R
Facebook Favorites More Twitter

Aktivní podvozek od Polarisu?

IMG_5545Jen proto, že má Polaris nejsilnější UTV na trhu, tak neusíná na trhu. Zase se objevily informace o zajímavých patentech podaných ve Spojených státech. Podle nich značka zřejmě pracuje na aktivním pérování pro svoje stroje!

 

Podle patentu by mělo jít o systém, který bude nastavovat tuhost tlumičů během jízdy za pomoci uživatelského rozhraní ovládaného řidičem. To by byl obrovský pokrok proti současnému stavu seřizování podvozků u sportovních i pracovních UTV. Vždy je totiž potřeba zastavit a všechno udělat ručně přímo na každém tlumiči zvlášť. Nehledě na to, že je s tím kolikrát spojeno hodně špíny, tak to hlavně zabere nějaký ten čas a když přenastavení nevyhovuje, děláte to znovu… Polaris-Adjustable-Suspension-01

Polaris-Adjustable-Suspension-02Elektronicky řízený systém z patentu by měl prostřednictvím přenastavování ventilů umět seřizovat jak útlum tlumiče, tak i jeho odskok. Ve hře je zřejmě několik variant systému – od prostého seřizování přední a zadní nápravy zvlášť, přes výběr z několika přednastavených charakteristik podvozku až po aktivní podvozek pracující na základě senzorů a přizpůsobující nastavení konkrétní situaci. Takové se už nějaké čas používají v luxusních nebo sportovních autech a v rychlém terénním náklaďáčku by určitě měly smysl. Lotus už takové řešení použil v roce 1983 ve formuli 1, Mitsubishi představilo sériové auto v roce 1987 a BMW nebo Ducati používají vlastní systémy na motorkách. Polaris se od nich liší tím, že uvažuje jen o změnách charakteristik tlumičů a ne o natavení tvrdosti pružin.

Polaris-Adjustable-Suspension-04 Polaris-Adjustable-Suspension-03 Podle serveru UTV.com se tenhle systém bude nejspíš týkat rodiny sportovních RZR, ale samozřejmě že užitečný by mohl být i u čistě pracovních Rangerů. Tam by zase přišlo vhod nastavení odpružení pro různou váhu nákladu. Nicméně i pro sportovní čtyřkolky, jakými byly u Polarisu třeba Outlawy, by dávalo aktivní odpružení smysl – dalo by se jednoduše přecházet mezi krosovou tratí a cross-country…

Zatím je otázkou, zda se něco takového do výroby a kolik by to stálo zákazníka. Třeba u Ducati Multistrady 1300 se systémem Skyhook Suspension cena neměnila. To by pak asi Polaris nestačil ty RZR vyrábět…

Autor: Wolf

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 

Kategorie článků